browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Author Archives: admin

Lämnar Oskarshamn och SKB

Nu lämnar vi Oskarshamn för bussresa ner mot Trelleborg. Vi har i Oskarshamn besökt kapsellabbet, CLAB och Äspölaboratoriet. Vi tackar våra guider på SKB (Stefan, Simon, Eva och Maria). Nu kan vi mer om den tänkta lösningen för slutförvaret och den svenska modellen för kärnavfall. Vi hade turen att få se en del av omlastningen … Continue reading »

Categories: Europa 2016 | Leave a comment

Ett stekhett Lissabon

Hej allihopa!   Just nu sitter vi i vårt hotellrum i Lissabon och pustar ut. Dagen började med utflyttning från hotellet i Nazaré, följt med en flertimmarspromenad här i Lissabon, där vi bland annat fick se en fin utsikt mot kusten.   Eftersom det inte blev något inlägg igår kan jag ta lite kort om … Continue reading »

Categories: Europa 2011 | Leave a comment

ITER, le Mont d’Or, Portugal

Hej alla, Alex och Linda här!   Ber om ursäkt för dålig uppdatering, men tekniken har inte riktigt varit på vår sida. I förrgår lämnade vi Juan les Pins och begav mot Manosque, Provence. Först stannade vi till i Cadarache där forskningsinstitutet ITER finns, och vi fick en timmes presentation av en av deras forskare. … Continue reading »

Categories: Europa 2011 | 1 Comment

Ett soligt Frankrike

Denna dag började ganska långsamt. Vi samlades för frukost klockan 8 och sen drog Filip, Adam och Thun till Nice för att fixa ett temporärt pass. Resten fick göra vad de ville fram till tre-tiden, varav några valde att sova och andra drog till stranden.     När alla var tillbaka i hotellet drog vi … Continue reading »

Categories: Europa 2011 | Leave a comment

Cirkus Europaresa

God kväll! Vi har just checkat in på Hotel Colbert, Juan-les-Pins, Frankrike. Dagen har minst sagt varit händelserik, med stulen väska, förseningar och hunger. Innan vi checkade ut från hotellet i Pisa gav vi oss alla iväg till lutande tornet för att se det i dagsljus. Väl där tog vi en hel del bilder, och … Continue reading »

Categories: Europa 2014 | 1 Comment

Resan rullar vidare

Hejsan allihopa! Här kommer ett lite senare blogginlägg, men hoppas ni uppskattar det ändå! Idag har vi tagit oss från Rom till Florens och efter det det vidare till Pisa. När vi kom till Florens fick uppleva varmt väder och mycket kultur. Vi besökte muséet Uffizi och där kunde vi se verk från bland annat Da … Continue reading »

Colosseum, mat, skratt, kärlek

God kväll kära vänner! Idag var vår andra och sista dag i Rom och dagen bestod av ett besök på Colosseum, valfria aktiviteter och gemensam middag. Vissa valde att besöka Foro Romani, andra att vandra runt och utforska.       Kl 19.30 samlades vi i hotelllobbyn för att tillsammans gå till restaurangen som låg … Continue reading »

Categories: Europa 2014 | Leave a comment

Europaresan 2015: Dag 1

Hej kära vänner! Idag var det vår tur att åka på Europaresa, och första stoppet är inget mindre än Rom, Italien! Vi började dagen med att bli skjutsade ut till Arlanda av Lotta och Mattias, där vi sedan mötte upp Adam och Thun för incheckning. Själva flygturen var inte speciellt händelserik, fast det skulle ändå … Continue reading »