browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Livet är fint !

Posted by on May 25, 2012

Hello fellows!

Senast vi skrev var vi på väg att resa mot Sacre Coeur för att träffa andra människor, och titta på det vackra kapellet, såväl som utsikten över staden. Det var en väldigt trevlig kväll på kullens topp, forsmarkarna njöt tillsammans med vår världsvane reseledare Johan Thun, som berättade många intressanta anekdoter om Sacre Coeur och staden i allmänhet.

skön atmosfär och fin utsikt !

Dagen efter stod besök vid Louvren på schemat. Till en början promenerade vi tillsammans till museet. Efter en del komplikationer fick vi vänta en stund innan vi fick komma in, men det var ingen fara för oss eftersom att solen stekte och vi kunde njuta av den vackra omgivningen. Väl inne fick vi i uppdrag att innan vi gick därifrån ha besökt åtminstone tre konstverk: Mona Lisa (mot allas förmodan), Venus Milo, och Ängeln i Trappan. Därefter släpptes vi lösa, varpå en del hastade igenom och i princip bara beskådade dessa tre, medan andra tog timmar på sig.

snygga kurvor

Efter Louvren hade vi några timmar på oss att spendera som vi vill. Souvenirer shoppades, baguetter slukades och sevärdheter besöktes (i vissa fall för andra gången).

Forsmarkare njuter i den lummiga trädgården utanför hotellet i Paris

När klockan slog sex var det dags att resa vidare. Vår käre busschaufför fick än en gång packa in alla väskor i bussen, ack så tacksamma vi är att ha en sådan tur! Faktum är att ett flertal elever från olika håll under dagen uttryckte hur mycket de längtade efter att få gosa in sig på sin plats i bussen än en gång; det är uppenbart att vårt färdmedel är något alla forsmarkare stormtrivs med.

Bussen rullade till Calais, och morgonen efter var det dags att ställa om klockorna, för då skulle vi åka tåg med vår buss under havet (!) till Storbritannien! Efter några timmar var vi framme i Cambridge.  Det fyrstjärniga hotellet är underbart. Med gigantiska sängar, storslagen utsikt över en park och luftkonditionering var det precis vad vi letat efter – speciellt med tanke på att solen stekt på oss flera dagar i sträck.

Innan vi beskriver studiebesöket vid universitetet ska vi passa på att berätta lite fler intressanta händelser från Paris!

Första kvällen frågade en elev en fransk dam hur man hittade till floden Rhen, eleven hade alltså glömt att vi färdats otaliga mil längs floden i Tyskland. Damen verkade ha svårt att beskriva vägen.

Efter att ha promenerat till rådhuset frågade en elev en annan vad det var för byggnad de stod vid. Eleven svarade självsäkert att det var Notre Dame de stod vid. De blev lite besvikna över att det inte var så likt Disney-filmen, men blev desto gladare lite senare när de såg Notre Dames torn sträcka sig högt upp över byggnader lite längre bort.

Det är inte alltid så lätt att åka med Metron. På väg mot Sacre Coeur blev en elev förvånad när ingen annan hade klivit på samma tåg som han var på. Lyckligtvis återfann han sina klasskompisar på stationen efter.  Senare samma kväll råkade två elever åka ett antal stationer för långt, då de haft en djup diskussion och inte lagt märke till att alla andra klev av vid stationen bredvid hotellet.

På vårt hotell bodde en annan grupp svenskar, ett gäng vuxna män som var en del av en kör. Mycket troligt inspirerade av dessas övningar utanför hotellet, beslutade sig ett gäng killar i väntan på att få ge sig in i Louvren för att starta ett a capella-pojkband. Efter en del repetitioner och uppträdanden ville fler och fler ansluta till produktionen, och deras fanskara växer stadigt… Vi hoppas på att få se dem på de stora scenerna till sommaren.

Nu drar jag och Emeli ut på nya äventyr !!